3 grudnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych. Jest to ważny dzień, bowiem przypomina m.in., że osoby z niepełnosprawnością mogą sprawnie funkcjonować w naszym społeczeństwie (wiele z nich robi to z dużym powodzeniem). Każdy, kto choć raz miał możliwość obcowania z osobą z niepełnosprawnością zastanawiał się jak można jej pomóc czy wesprzeć, jednocześnie postępując taktownie. Jak zatem wyglądają dobre maniery wobec osób z niepełnosparwnością?
PORADNIK
Natrafiłem kilka miesięcy temu na kapitalny dokument, a w zasadzie na poradnik zatytułowany “praktyczny poradnik savoir – vivre wobec osób niepełnosprawnych”, autorstwa Judy Cohen, a wydany przez United Spinal Association w polskim tłumaczeniu, na zlecenie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Jest to publikacja wyjątkowa w swoim rodzaju, wielopoziomowa i bardzo użyteczna.
tak wygląda strona tytułowa
ZE WSTĘPU:
Nie musisz czuć się niezręcznie w obecności osoby z niepełnosprawnością. Niniejsze opracowanie zawiera podstawowe wskazówki na temat zachowania wobec tych osób. A jeżeli kiedykolwiek będziesz miał wątpliwości, co do tego, jak się zachować czy też co powiedzieć takiej osobie – po prostu ją o to zapytaj! A to podstawowe zasady:
ZANIM POMOŻESZ – ZAPYTAJ
Sam fakt bycia osobą z niepełnosprawnością nie oznacza, że dana osoba potrzebuje pomocy. Jeżeli znajduje się ona w przyjaznym otoczeniu, zwykle sama da sobie świetnie radę. Dorośli z niepełnosprawnością chcą być traktowani jak niezależni ludzie. Pomoc należy oferować jedynie wówczas, gdy wydaje się, że dana osoba może jej potrzebować. Jeżeli tak jest w istocie, zapytaj zanim zaczniesz jej udzielać.
BĄDŹ TAKTOWNY INICJUJĄC KONTAKT FIZYCZNY
Niektóre osoby z niepełnosprawnością utrzymują równowagę dzięki swoim rękom, dlatego chwytanie ich za nie – nawet w celu udzielenia pomocy – może tą równowagę zakłócić. Unikaj klepania takiej osoby po głowie, a także dotykania jej wózka, skutera czy laski. Osoby z niepełnosprawnością uważają je za część ich przestrzeni osobistej.
POMYŚL ZANIM COŚ POWIESZ
Zawsze zwracaj się bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością, nie do jej towarzysza, pomocnika, ani tłumacza języka migowego. Prowadzenie zwykłej rozmowy z osobą z niepełnosprawnosią jest fajne, po prostu zwracaj się do niej jak do każdej innej osoby. Szanuj jej prywatność. Jeśli będziesz wypytywał ją o jej przypadłość, może się ona poczuć jakbyś sprowadzał ją wyłącznie do jej niepełnosprawności, a nie widział w niej człowieka (jednak wiele osób z niepełnosprawnością nie ma nic przeciwko naturalnej ciekawości dzieci i nie krępują się odpowiadać na zadawane przez nie pytania).
NIE RÓB ŻADNYCH ZAŁOŻEŃ
Osoby z niepełnosprawnością same najlepiej wiedzą co mogą zrobić a czego nie. Nie podejmuj za nie decyzji co do uczestnictwa w jakiejkolwiek czynności. W zależności od sytuacji, wykluczanie osób z niepełnosprawnością z jakiegokolwiek działania na podstawie założeń o ich ograniczeniach może stanowić pogwałcenie ich praw.
REAGUJ UPRZEJMIE NA PROŚBY OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Jeżeli osoby z niepełnosprawnością proszą Cię o dokonanie pewnych przystosowań w Twojej działalności, to nie jest to skarga, a świadczy to o tym, że czują się w twoim lokalu na tyle swobodnie, aby mówić o swoich potrzebach. Jeżeli twoja reakcja będzie pozytywna, na pewno będą do ciebie wracać i powiedzą swoim znajomym, jak dobrze zostali obsłużeni.
WYSTARCZY KLIKNAĆ link, i przenosimy się do pełnej wersji poradnika – gorąco polecam!